Bezglutenowa babka z kaszą jaglaną


Powoli, powolutku do drzwi puka wiosna.
Do świąt Wielkiej Nocy zostało 4 tygodnie. To idealny czas na testowanie nowych przepisów.
Uwielbiam "odświeżać" stare, tradycyjne receptury. Najczęściej jako szkielet służy mi  jakiś stary przepis z babcinego kajeciku i wtedy na jego podstawie zamieniam składniki.


To niesamowita frajda, jeśli przy tym wyjdzie mi coś co przyzwoicie wygląda, jest smaczne i przy tym zdrowsze. Tym razem upiekłam babkę wielkanocną z dodatkiem ugotowanej kaszy jaglanej i bez grama glutenu. 
Ciasto wyszło chrupiące (dzięki mące ziemniaczanej) i jednocześnie bardzo sprężyste.
Jeśli podobnie jak ja szukasz nowości, lubisz eksperymentować i nie wyobrażasz sobie Świąt bez baby, wypróbuj mój przepis.


Przy okazji mojego pieczenia testowałam przepiękną, solidną (waży prawie 1 kg!), metalową formę Bavaria ze sklepu Bake Shop.pl Producent zapewnia, że została ona wykonana z najlepszej jakości kutego aluminium. I muszę przyznać, że da się to odczuć już od pierwszego użycia.
Ciasto równo się w niej piecze, bez problemu odchodzi od formy, nie ma mowy o jakimkolwek przywieraniu. Forma bez problemu daje się również wyczyścić. Kwota jaką trzeba za nią zapłacić jest dosyć wysoka. Ale uwierzcie mi... w porównaniu z innymi foremkami- za kilkanaście złotych, które już po kilku użyciach nie nadają się do pieczenia jest to inwestycja na długie, długie lata :-)


Bezglutenowa babka z kaszą jaglaną
/ przepis własny, składniki na 1 dużą babkę/

- 400 g mąki ziemniaczanej
- 250 g miękkiego masła
- 150 g cukru
- 150 g ugotowanej na sypko kaszy jaglanej
- 15 g cukru migdałowego
- 5 jajek
- 1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
- szczypta soli
- garść rodzynek

dodatkowo:
- cukier puder (do posypania)


Oddzielam białka od żółtek.
W dużej misce ubijam na puch masło w raz z cukrem i cukrem migdałowym.
Następnie dodaję po jednym żółtku i dokładnie miksuję.
W oddzielnej misce z odrobiną soli ubijam na sztywno białka.
Do miski z maślaną masą przesiewam mąkę ziemniaczaną, dodaję proszek, kaszę i znów wszystko dokładnie miksuję.
Na samym końcu dodaję białka i rodzynki, mieszam, ale już tylko za pomocą łyżki.
Formę do babki smaruję odrobiną oleju roślinnego, przekładam do niej surowe ciasto.


Nagrzewam piekarnik do 170-180 stopni C. i wstawiam do niego formę z babką.
Ciasto piekę przez ok. 50 minut, do tzw. "suchego patyczka".
Gdy babka będzie już upieczona zostawiam ją jeszcze na 10 minut w wyłączonym piekarniku, uchylając przy tym jego drzwiczki.
Po tym czasie wyjmuję ciasto z piekarnika i czekam, aż ostygnie.
Wyjmuję z formy, dekoruję cukrem pudrem i kroję.

Smacznego! :-)



Ps: Formę do babki możesz kupić tutaj.


Bądź na bieżąco. Śledź mój profil na Facebooku i  Instagramie!

______________________________♥____________________________


5 komentarzy

Dziękuję za komentarz. Wszystkie z uwagą czytam, choć nie zawsze mogę odpisać. Jeśli masz jakieś pytanie napisz na maila waniliowachmurka@gmail.com
Zapraszam też na fanpejdż Waniliowej Chmurki na Facebooku.

  1. Świetna propozycja, wygląda zachęcająco ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładne zdjęcia :) A do takiego ciacha świetnie pasuje herbatka zaparzana na zdrowej, przefiltrowanej wodzie :) Również uwielbiamy sami wypiekać takie pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda obłędnie! Wpisuję na listę wielkanocnych wypieków :) Myślisz, że można połowę mąki ziemniaczanej zamienić na inną bezglutenową np. ryżową albo jaglaną?

    OdpowiedzUsuń
  4. Baba wygląda wspaniale!
    Foremka ma bardzo ładny wzór, wypieki z niej pięknie się prezentują. Choć ja swoją kupiłam za parę groszy właściwie, mam już kilka ładnych lat i jestem z niej bardzo zadowolona ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Babka wyglada oblednie!!! Czy po upieczeniu jest wyczuwalna kasza jaglana? Chce kogos oszukac kto twoerdzi ze kaszy jaglanej nie lubi, ale dobrze ukryta zawsze zjada z dokladka ;)

    OdpowiedzUsuń

jestem na instagramie